Friday, October 18, 2013

Rambut Gugur? Jangan sampai botak!


Assalamualaikum.

For today's entry, I would like to talk about the above. Masalah rambut gugur ni memang menghantui ramai. Sebabnya, kalau rambut dah gugur dengan banyak takut pula ia adalah simptom penyakit. Dan masalah rambut gugur bukan sahaja dialami oleh kaum wanita, some men are even more prone to hair loss!

Saya adalah antara wanita yang ada masalah ni. Masalah rambut gugur saya bertambah serius waktu berpantang. Ramai yang kata sebab perubahan hormon. Jumpa doctor, doctor pun cakap benda yang sama. Ayat favourite doctor yang semestinya tak berapa saya nak favourite ialah "it's normal, it will go away".

So for the first 2 post-natal experience, I had to take my hair-loss problem for granted. While trying to avoid post-natal stress, dengan hati yang berlagu-lagu tapa ikhlas, saya kutip satu-satu rambut yang gugur di lantai bilik air (yang bila dikumpul-kumpul banyaknya sampai segenggam) while chanting to myself "it's normal, it will go away.. it's normal, it will go away". Tapi sejujurnya, hati saya sangatlah risau, lebih-lebih lagi when I see a bald patch on one side of my head. *faint*

Walaupun saya bertudung, perkara mengenai kesuburan dan kecantikan rambut adalah perkara yang penting untuk saya (sebab untuk suami kan?). Saya yakin ramai wanita lain pun begitu juga.

Sehinggalah saya berpantang kali ketiga, dan kali ini berpantang dengan Set Berpantang Shaklee. Dalam set berpantang ni ada Zinc Complex. Waktu breastfeeding anak kedua, saya tak ambil pun Zinc ni, sebab tak tahu kebaikannya. Fungsi utama Zinc Complex ialah memperbaiki sel - luka cepat sembuh, thus the reason why it's included in the Berpantang Set. Saya juga ada terbaca ramai pengguna Shaklee yang menggunakan Zinc untuk membantu masalah keguguran rambut. Jadi, alang-alang dah ada dalam set, saya cubalah dengan harapan dapat lah membantu masalah keguguran rambut saya.

Selepas kira-kira 2 minggu berpantang, I started to notice the outcome. Sungguh! It really works! I noticed that there are less hair on the bathroom floor and when I comb my hair, dah tak banyak rambut tertinggal di sikat. Saya pun tak perlu kerap menyapu lantai rumah, sebab dah tak ada rambut-rambut halus. Lebih menakjubkan, the bald patches I used to have are now covered with little baby hair. Amazing!



And the most amazing thing is, Shaklee bukan ubat. Shaklee adalah suplement, makanan tambahan. Jadi saya boleh buat kesimpulan yang selama ini saya kekurangan Zinc, yang menyebabkan rambut saya cepat gugur. Alhamdulillah, saya dah jumpa penyelesaiannya. Dan sekarang ramai rakan-rakan turut mengikut langkah bijak saya. Jom!

Untuk mendapatkan produk Shaklee dan konsultasi percuma, hubungi saya segera.

I am your Shaklee Independent Distributor in Miri Sarawak, and Brunei.

Ashyiela Alidin
ID: 892200
SMS/ Whatsapp: +6012-5169446

No comments:

Post a Comment